Michael R. Scotch

MINDFULNESS

Mindfulness is een methode die je leert op een accepterende manier om te gaan met alles wat zich aandient in het leven van alledag. Het werd in 1979 bij wijze van experiment opgezet door Jon Kabit-Zinn. Hij wilde iets doen voor uitbehandelde patiënten, die van artsen te horen kregen dat er niets anders opzat dan te leren leven met hun klachten. Kabat-Zinn had het vermoeden dat aandachtsgerichte meditatie hen zou kunnen helpen om meer grip te krijgen op hun pijn en hun zorgen voor de toekomst. De resultaten van zijn 'Mindfulness Based Stress Reduction'-programma (MBSR) waren verrassend: de fysieke klachten van de patiënten namen af en ook geestelijk voelden ze zich beter.

 

Mindfulness leert je via een aantal eenvoudige oefeningen op een accepterende manier om te gaan met alles wat er in jouw leven gebeurt. Het verbetert de kwaliteit van leven aanzienlijk. Je kunt om tal van redenen aan mindfulness doen: om minder stress te ervaren, minder te piekeren, om je beter te kunnen concentreren beter te slapen of om je (beter) te kunnen ontspannen.

 

Mindfulness heeft positieve effecten bij mensen die klachten met hun gezondheid hebben: chronische pijn, hartklachten, maagdarmproblemen, angststoornissen, depressies en slaapproblemen. Deze positieve effecten houden ook op de lange termijn aan. Opvallend is dat wetenschappelijk is aangetoond dat mensen die vaker dan 3x een depressie hebben gehad, na een mindfulnesstraining 50% minder kans hebben op een terugval in een nieuwe depressie. Uiteraard is een mindfulnesstraining geen garantie voor een goed resultaat, maar kijk bij de oefeningen of mindfulness bij jou past.

 

WHITESTONE

HOME

WHITESTONE

ZIEKTEVERZUIM BIJ BEDRIJVEN

COACHING &

MENTORING

CONTACT